Какво е Черен петък

Какво е Черен петък

Черният петък е денят след „Деня на благодарността“ в Съединените щати, четвъртият четвъртък на ноември. От 1952 г. той се счита за началото на сезона за пазаруване в САЩ и повечето големи търговци на дребно отварят магазините си много по – рано, а някои и през нощта и предлагат промоционални цени. Хората стоят с часове пред магазините, чакайки да бъдат отворени, за да могат да закупят така мечтаният телевизор, или телефон на по – изгодна за тях цена. През последните няколко години станахме свидетели на тенденцията да предлагаме тези промоции онлайн, още преди да е дошъл „Черният петък“.

Терминът „Черен петък“ е измислен през 60-те години на 20-ти век, за да отбележи началото на сезона за пазаруване за коледните и новогодишните празници. „Черно“ се отнася за магазини, които се местят от „червеното“ към „черно“. Преди време, когато счетоводните записи са се писали на ръка, червеното мастило е показвало загуба, а черното печалба. Още от началото на модерния парад на Деня на благодарността на Маки през 1924 г., петък след Деня на благодарността е известен като неофициалното начало на оживения сезон за пазаруване по празниците.

След като търговците на дребно започват да осъзнават, че могат да привлекат големи тълпи, като намаляват цените, Черният петък става по – добър ден за пазаруване, дори от продажбите по Коледа. Някои търговци на дребно пускат промоционални цени за продажба на сутринта на Деня на благодарността или изпращат електронни писма до потребители дни или седмици преди събитието. Най-продаваните стоки са в сферата на електрониката и популярните играчки, тъй като те могат да бъдат най – драстично намалени. Въпреки това, цените се намаляват на всичко, от обзавеждане на дома до облекло.

В България първият по рода си Черен петък бе организиран на 29 ноември 2013 г. и с всяка изминала година, все повече и повече магазини участват, но така и не успяват да постигнат фурора, който се наблюдава в американските магазини и молове. В САЩ всяка година стават тежки, а дори и фатални инциденти между щандовете с намалени стоки. Все пак всеки участващ магазин определя деня като абсолютен бизнес успех!